Jag flyttar hit!

Kommer att flytta över min blogg från http://blogg.aftonbladet.se/11216/ till http://1arabjavel.wordpress.com. Fördelarna är oändliga =) Beräknat startdatum här är 23 feb. Alla gamla kommentarer kommer följa med, länkar med mera fungerar som vanligt.

There is enough treachery, hatred, violence, absurdity in the average human being to supply any given army on any given day.

and the best at murder are those who preach against it
and the best at hate are those who preach love
and the best at war finally are those who preach peace

those who preach god, need god
those who preach peace do not have peace
those who preach peace do not have love

beware the preachers
beware the knowers
beware those who are always reading books
beware those who either detest poverty
or are proud of it
beware those quick to praise
for they need praise in return
beware those who are quick to censor
they are afraid of what they do not know
beware those who seek constant crowds for
they are nothing alone
beware the average man the average woman
beware their love, their love is average
seeks average

but there is genius in their hatred
there is enough genius in their hatred to kill you
to kill anybody
not wanting solitude
not understanding solitude
they will attempt to destroy anything
that differs from their own
not being able to create art
they will not understand art
they will consider their failure as creators
only as a failure of the world
not being able to love fully
they will believe your love incomplete
and then they will hate you
and their hatred will be perfect

like a shining diamond
like a knife
like a mountain
like a tiger
like hemlock

their finest art

/Charles Bukowski

Nyckelord: charles | bukowski

Vi är fångar i vår frihet. De naturliga instinkterna har blivit förbjudna av civilisationen.

Vi är fångar i vår frihet. De naturliga instinkterna har blivit förbjudna av civilisationen. Djuret i oss har dött ut. Kvar är ett förvirrat skal som försöker göra rätt. Men slutar oftast med att man gapar över för mycket, gräver sin egen grop, får ligga som man bäddar, säger hej innnan man är över backen och fuckar upp soppan för att man har många kockar. Back to nature!

Nyckelord: livet | frihet

Trackback-URL: http://blogg.aftonbladet.se/track.php?art=288931

Överflyttade Kommentarer

#1 Kommentar från fläckfri tös:
jag tror inte vi är fångar i vår frihet. jag tror bara vi blivigt för bekväma för att leva i den… tyvärr…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 16:36
#2 Kommentar från GSM:
WOW!!!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 16:38
#3 Kommentar från GSM:
Alltså så bra skrivet!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 17:57
#4 Kommentar från Ma:
jodu..så sant så sant. Människan har satt upp normer och regler som många av oss har svårt att leva upp till. Och gör vi etiskta övertramp? Vem bestämmer det?. Må så gott Ma
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 18:22
#5 Kommentar från Vimsepära:
hittar mig på Yadda i bloggportalen…
ska finnas där iaf hahah såvida inte nån dum fan har raderat mig därifrån…jag???
hmm näädå inte vad jag minns….
hm angående naturen…..sist jag kollade satt det nog en konstig jävel till apa och plockade löss i skallen på mig…hahahahaha så hm..back to nature wee ha…( låter nästan som bränn bh-arna och släng ut dig i friheten…asg)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:16
#6 Kommentar från uno:
Arabjävel - är du chef? I så fall kan du göra något, ganska mycket faktiskt. Om inte måste det goda exemplet gälla, dvs. att du alltid i alla lägen tar avstånd från det som händer och snackar med din arbetsledare om saken. Du kan behöva gå vidare upp i hierarkin om din närmaste chef inte vill se, eller deltar i mobbingen. Facket är viktigt - vuxenmobbing brukar tillhöra fackets hjärtefrågor - men representaten kan också var delaktig, och då blir det samma sak där - gå vidare upp. I sista hand finns pressen, det kan vara nödvändigt att vända dig till en reporter, men absolut bara som sista utväg. Bildt mobbade Danielsson, jag skrev om det i några bloggar. Bildt är mitt favoritobjekt att mobba eftersom han talar med de dubblaste av tungor (och retar mig genom sitt besservissersnack). Lycka til Arabjävel, du är på rätt spår Mvh Uno
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 06:37
#7 Kommentar från uno:
Oju, glömde det - för att bli av med mobbingen och låta folk visa sina djuriska sidor - bli av med frustration - finns i vissa japanska företag rum där man kan gå in och slå vilt på en figur/sandsäck som föreställer någon impopulär arbetsledare. kram
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 06:39
#8 Kommentar från öknens Dotter:
tillhör du de människor som lever i frihetens fångenskap??
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 10:49
#9 Kommentar från sahara:
Jo fångar är vi nog lite till mans.Fången av ett jobb fången i ett hem fången i ett förhållande fången i sina värderingar osv….sen kan man ju ofs vända på det och säga att allt det där ger mig frihet….beror väl på vad man värdesätter här i livet.sahara

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:34
#10 Kommentar från Lena:
arabj, skall du göra något på din arbetsplats, se till att du har mycket på fötterna och en liten grupp människor omkring dig. Det kan vara ett riksabelt företag att försöka motverka mobbing där den är i full fart. Bra att du vill göra något, men tänk på det jag har sagt, även om varje steg mot mobbing är ett steg i rätt riktning. mvh Lena
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 12:38
#11 Kommentar från annalotta:
Friheten är en myt. En illusion. En livslögn som vi bara kan bli fria ifrån genom att inse hur begränsad vår “frihet” EGENTLIGEN är…När vi inser det, börjar vi närma oss verklig frihet..

Tror jag alltså..

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 12:41
#12 Kommentar från Blomsterflickan:
Kanske inte passar in i detta sammanhang med mitt svar….Men, svaret på din fråga är….Shit man, jag är ganska så trimmad och (Detta tror jag i alla fall) väldigt ung i sinnet….Men…Bilder och speglar förstör min tro om att man är inte äldre än man gör sig. Fram för diskret belysning och mycket sprit!!
Då blir man väl vacker??!!
=)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:29
#13 Kommentar från 1 arabjävel:
Om inget annat så iaf full =)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:34
#14 Kommentar från 1 arabjävel:
UNO –> Tack! Jag är inte chef, även om jag har mycket att säga till om. Du råkade nog placera din kommentar i fel inlägg dock. Känner mig dock inte så sugen på att gå till pressen eller dylikt. Det skulle kunna åsamka mer skada än nytta. Har noll förtroende för media. Att gå högre upp i chefshiearkin kräver nog en allvarligare incident som triggar, jag är för feg för att våga i nuvarande skede.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:40
#15 Kommentar från 1 arabjävel:
öknens Dotter –> Jag tror att de flesta av oss gör det i någon mån. Om man inte har något så har man heller inget att förlora. Vi har så mycket att förlora, att vi väljer att rätta oss efter en livsstil som vi kanske annars hade valt själv. Det är det jag menar med fångenskap.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:41
#16 Kommentar från Lena:
intressant inlägg
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:49
#17 Kommentar från Archibald III:
Folk har ersatt den sanna naturen med illusioner om vad som är gott eller ond (alla vill vara på den goda sidan också).
Det ligger i vår natur att ha konflikter samt döda, det kommer vi ALDRIG att komma ifrån.
Vi är ju after all däggdjur som bråkar som däggdjur gör i allmänhet (för vilket djur har aldrig slagits om territorier?).
All the best!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:52
#18 Kommentar från annalotta:
Arabj: Håller du med mej om # 11?Archibald: Ligger mycket i det, är inne på din linje…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:56
#19 Kommentar från Jeanette:
hihi, att sätta min blogg framför mamma var ju inte riktigt meningen nä. bara skrev ner allt jag kunde komma på. =)
KRAMAR!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:03
#20 Kommentar från 1 arabjävel:
annalotta –> Håller nästan med =) Jag tror att man kan bli fri genom att inse sina begränsningar med ändå våga strunta i dom. Se döden i vitögat. Inte vara rädd. Utmana sina fobier. Sedan är det ju inte sagt att man lyckas till 100%, men kanske en bra bit iaf.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:05
#21 Kommentar från annalotta:
jamen det var ju det jag menade också, fast inte riktigt såå enkelt är det, som du skriver.För att det är SVÅRT att inte vara rädd, när man är skräckslagen…

Fast jag formulerade mig kanske lite väl luddigt…”när vi inser det börjar vi närma oss verklig frihet…”

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:14
#22 Kommentar från öknens Dotter:
Vill gärna kalla dig nått annat än arabj!!(ma3 e7eterami) e ju själv arab ;)känns konstigt….men men.
Jo frihet tror jag e en individuel upplevelse .Vad som är frihet för mig kan vara någon annans fångensskap….mer konkret ex:vissa lever i cilibat och känner sig fria medans andra lever i polygami och känner sig fria…
**Mina ögon ser inte vad dina ögon ser**
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:31
#23 Kommentar från 1 arabjävel:
öknens Dotter –> Kalla mig för arabkakan då eller nåt, inte så noga.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:42
#24 Kommentar från jenny.s.:
Djur är taskmörtar de med,tex om lejonungar föds vid fel tid blir de lunch, de flesta gamla djur stöts ut inom alla djurarter, fria val angående partner existerar inte alltid,våldtäkt är vanligt förekommande, deras matvanor är inte direkt smaskiga(för det mesta) nej du, jag avstår hellre..
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 22 februari 2007, klockan 15:54
#25 Kommentar från Mumlans Ränder:
Jag tycker att vi fungerar precis likadant som i djurens värld.Det enda vi har lagt till är rättegångar och fängelser.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 22 februari 2007, klockan 15:55
#26 Kommentar från Kari:
Hej igen. Du har fått många kloka kommentarer på klok text. Om du är “sann” är du en sån företagsledare som vi behöver. Inte en som flyttar verksamheten till Indien för att det är billigare arbetskraft där. Samtidigt som han dödar en hel svensk bygd med ett pennstreck på ett papper. En gammal hederlig Wallenbergare,alltså. Så ska en företagsledare arbeta,så bör han tänka.
Uno skriver att han retar sej på Bildt,men jag har en annan som jag får krupp bara jag ser på bild:Lars Leijnborg!!! Hela karln är ett skämt,liksom gaphalsarna i hans parti och ungtupparna i hans ungdomsförbund som snackar om frihet att få knarka. De vill attknarket ska släppas fritt,halva surven av idioterna som sitter där. De är avlade i Leijonborgs anda. Frihet att sitta fast iett beroende. Där kan man också snacka om kluvna tungor. De har ingen aning om vad det vill säga att vara narkoman och sitta fast i skiten. Nej,nu måste jag skriva nåt själv- Jag har bara kommenterat i flera dar. Det får bli nåt elakt men kul…
Har nu läst så pass mycket av dej att jag tror jag ska sätta dej som favorit…ja,det gör jag,NU!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 23 februari 2007, klockan 00:09

Livet

Sol i min mage, brus i mina öron, kittel i mitt hår och moln under mina fötter. Smak i min mun, bubbel i min hals och värme i mitt bröst. Man får det man vill ha först när man förtjänar det, annars kostar det mer än det smakar. Tiden gör så många saker, det selektiva minnet jag har får mig att minnas tillbaka med glädje på det mesta. Visst är det fint trots allt.

Mer intressant om livet.

Nyckelord: livet

Trackback-URL: http://blogg.aftonbladet.se/track.php?art=288881

Överflyttade Kommentarer

#1 Kommentar från Smulanne:
Jepp, tankens makt. :-)

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 18:15

#2 Kommentar från GSM:
Fint som fan!

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:48

#3 Kommentar från herrnixon:
Det låter kalas. Mitt huvud är mest fyllt med ont, trots magnecyl… :)

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 17:49

Vuxenmobbing -Varför finns det? Kommer det alltid att finnas mobbare och mobbade, i alla åldrar, i alla tider? Vad kan vi göra?

En liten incident på jobbet under lunchen fick mig att tänka efter. En liten småsak, en petitess för mig och mina kollegor. Men kanske väldigt ångestframkallande för någon annan. Vi är gänget. Vi sitter alltid vid samma runda bord och äter ihop. Vi är så många att vi egentligen inte får plats vid ett bord, men vi klämmer ihop oss ordentligt för att kunna sitta ihop. På de andra borden sitter ibland vissa helt ensamma kollegor och äter/fikar.

Undrar hur det känns för dom. Att vi hellre betalar priset av obekvämhet, än att sätta oss vid ett annat bord. Hur som helst. Vi satt och åt, när en kvinnlig kollega med stor bak går förbi. Då fäller en av oss kommentaren “Man skulle ju kunna sätta brickorna på den.” Alla skrattar lite, tajmingen avslöjar dock att någon sa något kul. Ingen av oss tänker att hon kunde ta illa upp. Kommentaren fälldes ju diskret, hon kan väl inte ha hört. Vi tittade även diskret, hon kan inte ha sett. Vi skrattade ju dessutom diskret, hon kan väl inte ha kännt sig träffad. Lunchen fortsätter som om inget har hänt.

Troligen var det inte första gången ett bord viskar och skrattar når hon går förbi. Såklart hon vet vad vi tänker. Hon har vet mycket väl, ändå håller hon minen. Så länge inte vi vet att hon vet så är det ändå lite enklare. Jag har haft min beskärda del av utfrysning och mobbing. Faktum är att flera vid vårt bord har haft det. Ändå gör vi samma sak mot någon annan. Det är som om det vore hugget i sten. Människan kommer alltid förtrycka människan. Eller? Från vår sida var det ju menat som ett skämt, vi VILL ju inte vara elaka. Vi är ju vuxna.

Men vi har kul på andras bekostnad. Vi försöker göra det finkänsligt. Diskret mobbing. Offren spelar med, låtsas som ingenting. Ibland mobbar man fel person, då  kan det sluta blodigt efter år av förtryck. Det är dock ganska ovanligt i Sverige. Här tar man livet av sig om man är missnöjd. Helst diskret, i sitt hem, i smyg. Man vill ju inte störa.

Om kvinnan med baken hade gått fram till oss och sagt några väl valda ord, högt och tydligt. Då hade vi troligen skämts som hundar. Nu gjorde hon inte det. Antagligen för att hon inte är så bra på att skälla ut folk. Detta hade han som fällde kommentaren redan räknat ut. Varför ta onödiga risker. Sparka på dom som ligger ner. Usch, jag fick riktigt dåligt samvete. Jag är ju snäll. Faktiskt. Det är jag. Jag tycker om alla som är snälla. Så det känns lite jobbigt nu. Jag hade aldrig kunnat fälla en sån kommentar, men jag kan skratta åt den. Jag har väldigt lätt för att skratta. =(

Vuxenmobbingen är helt klart utbredd. Den ser bara lite annorlunda ut än klassisk mobbing. Det visades nån reklam på TV för inte så länge sedan där vuxna mobbades. En av dom filmerna fick mig alltid att bli tårögd.

Hur ser det ut i din vardag? Kan du identifiera några “offer”? Varför mobbar vi? Vad kan vi göra? Vad borde jag ha gjort idag?

Artiklar om mobbing:

http://deliverye.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,938341,00.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=615494
http://www.svd.se/dynamiskt/Synpunkt/did_14411831.asp
http://aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,999948,00.html

Mer intressant om mobbing.

Nyckelord: vuxenmobbing | mobbing | dubbelmoral

Trackback-URL: http://blogg.aftonbladet.se/track.php?art=288678

Trackbacks

Inlägget har hänvisats till i följande inlägg:

Överflyttade Kommentarer

#1 Kommentar från uno:
Bra fundering. Vuxna är ofta jävligare än barn, mer subtilt med grymmare, Lämnar trasiga människor efter sig. Som arbetsldare får man se upp med detta, stoppa det direkt. Men om det är arbetsledaren som mobbar är det värre. Se upp, säg ifrån direkt, låt ingen mobba någon annan, nästa gång kan det vara du. Ha det och tack för en bra reflexion. :)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 13:39
#2 Kommentar från trollhare:
Jag är ju isolerad och sjuk just pga. bl.a. mobbing på högskolan, så som det har varit de senaste åren har jag knappt varit ute bland folk.Innan dess däremot… Jag håller med uno: Vuxna är ofta mycket, mycket värre. Inte bara för att de borde veta bättre utan för att de är mer beräknande.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 14:03
#3 Kommentar från 1 arabjävel:
Vad ska man göra åt vuxenmobbing då?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 14:38
#4 Kommentar från Smulanne:
Du ska göra som ditt samvete säger..Enkelt. Låt bli att skratta och säg till den som yttrar sig att det INTE är okej. Samvetet är ingenting värt om det inte följs. Din självkänsla växer med den, sänks när du inte följer den.
Din tanke kan du inte fly undan, den bor ju i dig. Lycka till!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 14:46
#5 Kommentar från 1 arabjävel:
Är det fler som känner igen sig i min situation? Det är jättesvårt att säga till en bunke människor att något inte är kul när dom uppenbarligen tycker det är kul och skrattar. Jag vet ju att dom egentligen är snälla och bra människor. Dom är inga “mobbare”. Det verkar bara så naturligt att ha lite kul på någon annans bekostnad. Vad är egentligen definitionen av mobbing? I mitt inlägg drar jag ju bara en egen analys av “offrets” perspektiv.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 15:10
#6 Kommentar från Lena:
det kommer inte ta slut så länge många lever på människokött
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 15:13
#7 Kommentar från Smulanne:
Att ha kul på någon annans bekostnad ÄR inte snällt, och en definition så god som någon på mobbing. Det gör ont i den som utsätts, och är en avart till ytligt vädersnack. Då menar jag att betydelsen för de som använder sig av det är densamma, dvs “inte illa ment” utan avser att stärka “vikänslan”. Det sättet att stärka vikänslan ÄR inte okej, och det vet alla som besitter empati. Alltså kan man säga det på ett sådant sätt till varann inom gruppen. Vänligt men bestämt ta avstånd.
*envis jag* :-)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 15:18
#8 Kommentar från 1 arabjävel:
Lena –> Intressant. Du implicerar alltså att alla ickeköttätare är ickemobbare. Är det då köttet som gör mobbaren eller mobbandet som ger upphov till köttlusten? =)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 15:24
#9 Kommentar från fläckfri tös:
tänkvärd text!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 16:10
#10 Kommentar från GSM:
Bra skrivet!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 16:15
#11 Kommentar från trollhare:
#8: Intressant analys. Det finns iofs forskning som tyder på att veganer är fredligare än köttätare, men… ;-)Jag tror att det är en del av ett större sammanhang. Det har att göra med hur hela samhället ser ut, och det är därför det är så svårt att göra något åt det.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 18:00
#12 Kommentar från V:
Nja… är det mobbning att ingen sätter sig vid mitt bord?? Iof äter jag tillsammans med endast män och jag har ganska nyss börjat där och jobbar egentligen inte ens på samma företag som dom. men INGEN har nånsin vågat sätta sig där. Förutom en man som jag gjort logotype för. :p
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:06
#13 Kommentar från Axemia:
Jag brukar säga åt folk som har kul på andras bekostnad Sedan får man ju skilja på skämt kollegor emellan när det är på samma nivå och villkor
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:13
#14 Kommentar från Axemia:
Men mobbingen är ett problem och vi som ska vara vuxna måste se till att vara bra förebilder och inte acceptera att en del sårar stöter ut och har roligt på andras bekostnad Det måste alla kämpa för Det är en tuff uppgift Men vi får aldrig ge upp
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:15
#15 Kommentar från Peter Sjölander:
v: det är väl en skillnad om det är självvalt eller om man kategoriskt försöker undvika att sätta sig hos någon på jobbet.Ja, vuxna är vidrigare på ett sätt, men sällan lika brutala och konsekventa som ungar är. Jag vidhåller min åsikt att ungar mellan typ 10 och 16 är de värsta mobbarna. Det är någonting med det där konstanta rollsökandet som gör en del ungar galna, våldsamma och jävligt obehagliga.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:17
#16 Kommentar från Knäppgrodan:
Steg 1: man måste vara vuxen!Steg 2: fråga dem som kommer med kommentarerna hur kul de tror att det skulle vara om nå’n sa nå’t liknande om dem.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:19
#17 Kommentar från MissMessedUp:
Kommer också ihåg den reklamen, där folk spottar på en äldre man. Började gråta varje gång!
Det är lätt att skratta när någon fäller sådana kommentarer, men skratten gör nog lika ont som att höra kommentarerna.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 19:24
#18 Kommentar från 1 arabjävel:
Tack för alla kommentarerna. Skönt att vi håller nivån på diskussionen på relativt hög nivå. Vore.. olustigt om ni började mobba varandra =)Men var går egentligen gränsen för mobbing? Vi vill väl inte ha ett samhälle där alla går omkring och är överkorrekta och övertrevliga för att ej riskera såra någon, eller vill vi det?

Den enda kvinnliga chefen på min arb plats är relativt tuff och ingår i “gänget”. Då det är en klart mansdominerad arb plats så är även nivån på humorn ganska grabbig. Hon får ta en del slag under bältet, och klarar det hyggligt. Ser ut att tycka det är kul för det mesta. Men ibland går någon för långt, jag märker att hon blir lite paff, och kan inte leverera något fyndigt svar. Är det kanske priset man får betala för att ha en avslappnad miljö där man kan snacka skit och dumma sig lite? Det är ju inte ovanligt att olika konstellationer av gruppbildningar har sin egen “clown” som man accepterar i gruppen mot att dom accepterar att blir förlöjligade lite då och då.

Hon skulle kunna sätta sig vid ett annat bord, men det gör hon inte. Är det mobbing?

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:18
#19 Kommentar från Margareth Osju Arverud:
En väldigt intressant inlägg. Trackbackar och får återkomma …Med vänliga hälsningar
Margareth

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:27
#20 Kommentar från Jeanette:
Mycket bra skrivet! Det märks att du är en bra människa annars hade du inte skrivit om detta och du hade inte mått dåligt över det heller. Men vuxenmobbing eller mobbing överhuvudtaget tror jag inte man kan stoppa. Det man kan göra är att bete sig bra mot andra och lära sina barn att göra samma. Då har man gjort så mycket man har kunnat. jag är av den typen att jag hade lämnat bordet och tatt avstånd från personen som fälde kommentaren, men det är jag, alla reagerar ju inte på samma sätt.
Jag kan tänka att kommentaren orsakade tysta tårar, kanske till och med rinnande ögon inne på toaletten där ingen kan se..
Men som sagt, jag tycker du är en bra människa som ser allvaret i det och vill göra rätt. Det är en sån sak som visar att man har heder
Så STORA KRAMAR till dig!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:30
#21 Kommentar från Peter Sjölander:
Man behöver väl inte vara raketforskare för att inse att en del saker är klart över gränsen.. “oskyldiga” skämt om vikt, utseende eller härkomst kan slå rejält jävla hårt.. jag tycker bara man ska tänka efter före, och märker man att någon blir sårad ska man absolut inte försöka släta över det, ta det med personen i så fall och säg till henne/honom att det inte var meningen att gå över gränsen, att de kan snacka med en om det skulle behövas och så vidare.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:31
#22 Kommentar från jenny.s.:
Tala med de du känner runt bordet(en och en) och säg vad du skrev här, att det i efterhand inte kändes särskilt bra och varför, gör ingen stor sak av det, men få dem att tänka efter. Lycka till
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:35
#23 Kommentar från MissMessedUp:
Jag tror nog att kvinnan som blev kommenterad hörde, men valde att inte säga något. Som så många gör. Man förstår att det inte är för att de själva tyckte det var roligt, men kände sig dumma och antaglige ordentligt förnedrade.
Det är bra att du tar upp detta ämne, för dessa kommentarer som många kan slänga ur sig, kan faktiskt såra vissa djupt.
Jag har ingen lösning på problemet, för det kan nog faktiskt inte helt lösas. Det enda man egentligen kan göra är att ta ställning själv. Hur man själv vill handskas med situationen. Kanske sluta fälla kommentarer, eller sluta skratta med gänget efter en fälld kommentar.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:38
#24 Kommentar från Smulanne:
Mmm, jag skulle inte låtsas höra för det skulle ju kännas ovärdigt att visa att man blir ledsen, men faktum är att det är ett ansvar vi har emot varann som människor, att inte såra, även om avsikten egentligen är att befästa samhörigheten i den”gruppen” som fäller kommentaren.. Att frysa ute andra är illa, att fälla kommentarer bakom deras ryggar värre. Hur gör man för att stoppa det?
Oftast räcker det med att inte skratta för att skämtet ska få sin egentliga färg..Om inte kan man demonstrativt, men välment tydligt byta ämne.. :-)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:40
#25 Kommentar från RdF:
Läsvärt inlägg!
Det här ska jag fundera på en stund.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:41
#26 Kommentar från Archibald III:
Men om man som liten (eller vuxen) blivit mobbad så försöker man väl på något sätt se till att man inte blir underdogen igen. Och strategin går då ut på att få sig själv att verka större än man är.
Det är väl ett normatl beteende bland oss djur att vi siktar in oss på den svage för att bevisa vår egna styrka. Visst det är fel, visst det bevisar inte ett skit, men det struntar hjärnan i tyvärr.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:46
#27 Kommentar från trollhare:
Jag sitter och läser och försöker komma på något vettigt att säga…Om jag utgår från mig själv (och ärligt talat, det gör alla) så har jag väldigt svårt att veta var gränserna går. Jag kan inte heller se på någons beteende och läsa mellan raderna för att förstå att personen blivit sårad, lika lite som jag kan tolka någon annan känsla (det har med min autism att göra). Därför är det för mig väldigt svårt att säga till när jag hamnar i en sån situation, men nu när jag läser om det verkar det solklart.

Jag är inte den som är rädd för att säga ifrån när det är uppenbart vad det handlar om, så jag skulle ha sagt nåt i stil med “säg inte sådär”. Det kan räcka så för att antingen få tyst på mobbaren eller för att få igång en diskussion.

Men som sagt var, jag är socialt inkompetent och har knappt satt foten utanför dörren på två år pga att jag har en förmåga att ta på mig stryk…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:50
#28 Kommentar från Sirpa:
Vill bara säga att..skratt,hånfulla kommentarer,mobbning kan leda till att den drabbade utvecklar social fobi/panikångest..särskilt om det sker i barndomen.Har själv inte direkt upplevt något allvarligt på det viset,men är man sårbar och känslig behövs inte mycket för att självkänslan ska få sig en törn..
Ja,det får räcka så…finns så mycket att säga men orkar inte just nu…
Kram Sirpa.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:55
#29 Kommentar från allt eller inget:
Jag kommer att tänka på Martin Luther King som en gång sa nåt i stil med att det är inte de onda som är problemet utan de goda som inget säger.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 21:58
#30 Kommentar från Vimsepära:
Kan ju säga som så…
De flesta “storvuxna” människor som man ser ute på stan, i affären eller som nu på din arbetsplats börjar inte dagen där…de börjar dagen precis som alla andra. De vaknar på morgonen, går upp och tittar sig själv i spegeln…och jag lovar dig det är inte många som är nöjda med vad de ser och redan där faller självkänslan lägre ner än i botten när kläder ska väljas och man ska bege sig ut för att komma till sitt arbete eller gå till sin affär osv…man har en total medvetenhet av hur man ser ut och man vet såklart att det är “mig” det viskas och pekas på även om man håller god min fastän det känns som värsta ångesten att gå där…för att man tom kan känna ja såklart, rumpan ÄR ju sådär stor…för att sedan göra sakerna värre tröstar man sig med mera mat på vägen hem eller smyger med det på jobb i ensamhet när ingen ser…kostnaden för andras tillfälliga lycka blir hennes långsiktiga olycka och är väldigt svår att ändra till någonting bättre eftersom man till slut ställer sig in på att man är ingenting värd och andra har “rätten” att bete sig illa…hjälp istället för stjälp även om det var “oskyldigt menat” men hon ser det nog inte så…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:00
#31 Kommentar från GSM:
Allt är inte så jävla enkelt….Hade jag varit i din situation så hade jag nog sagt vad jag tänker till mina polare!

Men vuxenmobbingen finns ÖVERALLT!
Säger vi tex här på bloggen vad vi tänker???
-Ja det gör vi nog mera än vad som är nyttigt i bland!!

Blir en del mobbade här???

Mitt motto är att försöka att aldrig såra, men inte heller bli trampad på….

Men mobbningen finns på varenda arbetsplats, på vartenda köpcentra, på Maxi, på stan…. överallt!
Vad ska vi göra åt det????
Vara oss själva???
Kram och jädra bra frågeställning!

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:03
#32 Kommentar från 1 arabjävel:
Jag funderar faktiskt på att få igång den här bloggen ännu mer. Så att väldigt många får tycka till. Sedan (med förhoppningen att kommentarerna fortsätter hålla hög nivå) så kan jag printa ut allt och sätta upp på anslagstavlan på jobbet. Bra eller dålig idé? Jag kan antingen ta bort info som avslöjar min identiet. Eller låta den vara kvar. Så långt har jag inte kommit än. Men det borde ju påverka mer om alla ser hur mycket känslor det här väcker.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:29
#33 Kommentar från Jeanette:
Jag tycker det är en jättebra idé!
KRAMAR!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:33
#34 Kommentar från trollhare:
Det kanske vore en bra idé, men… Risken finns att de fattar att det är du, och då är din blogg outad… Eftersom jag själv funderar på att göra saker som kan leda till att min bloggidentitet kan bli avslöjad vet jag att det är något man nog behöver fundera på om det är värt risken…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:34
#35 Kommentar från nimrod:
var och en får ta ansvar för vad de tar in i detta
Samhället. Sitter man och tiger när vänner gör sig lustiga över
människor som passerar då får man stå för att man är sån, och att detta är ens input till världen. Det är väl allas ansvar att försöka påverka vår närmiljö.
Jag menar det är väl lätt att veta när det är helt tokigt. Det är ju bara att tänka sig in i den andra människans kläder, hur man själv hade tyckt att det känns!
Alla vill vi ju vara omtyckta
inte nertryckta pga stor ända eller
krokig näsa.
Världen är vad vi gör den till.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:39
#36 Kommentar från nimrod:
Toppenbra ide, låt identiteten vara kvar… det är väl bra..
du kanske inspirerar dina kolleger.?…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:53
#37 Kommentar från V:
Själv tycker jag att det är otroligt mycket skit här på bloggen och det är fruktavsvärt tråkigt.
En blogg är ju för olika människor och man skall kunna ta att någon har andra åsikter än sig själv.I vanliga livet känns det inte som att jag stöter på så mycket mobbning. Visst skrattas det bakom ryggen på vissa som beter sig lustigt men det sköts snyggt ändå.

Hade jag varit du så hade jag nog faktiskt lett mot kvinnan ifråga nästa gång du sett henne och hälsa bara lite extra trevligt. Det kan göra en persons dag, om inte vecka!

Själv befinner jag mig också i en arbetsplats med 99% män som drar låga skämt konstant. men jag tar det med en klackspark och med glimten i ögat kan jag ändå tro att dom försöker impa med det ibland.

Det är inget som pågår runt mig som jag märkt (kanske itne tittat tillräckligt noga) men själv försöker jag att va lika go och trevlig mot alla slags människor.
Svinrika företagare som gubben i Halmstad som spelar (vevar) lucia sången
på torget i halmstad. han gick jag fram och gav en 50 kr och tackade för trevlig musik. :)

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 20 februari 2007, klockan 22:56
#38 Kommentar från Nån jävla förståsigpåare:
Mobbing skall ju vara riktat mot personer som kan försvara sig själva för att undergräva deras egenframställda auktoritet.Att viska något bakom ryggen på någon annan och sen sitta och fnissa åt det är för svaga personer.

Om han säger så är det en förolämpning mot dig. Han tar sig rätten att förolämpa någon annan i ditt namn och det är något som man inte kan acceptera.

Sättet att göra något åt det är genom att mobba den svage som sitter och viskar saker bakom ryggen på folk.

Den som viskar kan hantera det och han har gjort sig förtjänt av det.

För övrigt:
Fet beskrivning av spliffande araben.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 01:44
#39 Kommentar från Minou:
Diskussionen förs på insändarsidan oxå:
http://www.svd.se/dyn…
Minou
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 03:17
#40 Kommentar från sahara:
Ja att vi aldrig lär oss. Alla med ett avvikande utseende eller en avvikande personlighet ligger i riskzoonen. Men vad är då ett avvikande beteende eller ett avvikande utseende? Pesrsoner med utländsk bakgrund är tyvärr det första jag tänker på som lätt kan bli ett offer. En person som lägger ut bönemattan kan lätt bli ett hatobjekt. En kvinna med hidjab är en annan. Någon kanske är van att hålla kosher, man blir då betraktad som besvärlig. Men varför blir inte alla med annan religion hackkycklingar? Beror det måntro på arbetsgivaren som har skapat ett arbetsklimat där det kan vara mer eller mindre högt till tak. Varför tolereras homosexualitet lättare på vissa arbetsplatser? Varför görs de till hatobjekt och fryses ut på andra? Kan det möjligen vara så att ni män är räddare än kvinnor för personer med en annan läggning? Och varför måste vi kvinnor jämt och ständigt kommentera utseendet på andra kvinnor. Vi tycks tråkigt nog värdesätta matriella saker mer en en skarp hjärnaHa det gott

sahara

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 09:40
#41 Kommentar från Theolddog:
Det är bättre att skratta MED folk än ÅT folk!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 09:46
#42 Kommentar från Peter Pan:
Vuxenmobbning liksom all mobbning är fruktansvärd, vi (vuxna) är rätt snabba på att tala om mobbning på våra barns skolor och det är självklart rätt. Men hur går vi själva? Tänker på devisen barn gör inte som du säger utan som du gör… är det kanske vi vuxna som lägger grunden till att barn mobbar andra barn i skolan genom hur vi gör.
Tänker på en händelse när en jättetrevlig och engagarad kommunalpolitiker där jag bor är med i TV och jag hör mitt ex (då var hon inte ett ex) säga till vår dotter. -Lovisa, titta vilken stor och konstig näsa han har! Jag går givetvis i taket och frågar vad f-n hon säger och får svaret “så brukade alltid vi säga i vår familj när jag var liten…”
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 09:53
#43 Kommentar från 1 arabjävel:
————| UTMANING |————
Tack för alla bra kommentarer! Jag tycker att alla som känner att det här är viktigt tar upp ämnet i sin blogg. Länka sedan hit och till varandras bloggar om vuxenmobbing. Jag länkar även till er. På så sätt kommer det säkert ramla in många välskrivna kommentarer på min och era bloggar. Sedan skall jag välja ut 100 av dessa och skriva ut för att sätta upp på anslagstavlan på jobbet. Vad säger ni!?
http://blogg.aftonbla…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 10:36
#44 Kommentar från trollhare:
Låter som en jättebra idé, då slipper du dessutom känna dig “outad” som bloggare. Återkommer när jag fått ur mig något…
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 10:59
#45 Kommentar från Ingemar:
Människan är i grunden en illvillig och mångfasseterad jävel som ofta är svår att förstå sig på, inte minst när det gäller det du tar upp, vuxenmobbing.
Att känna ett behov av att fälla taskiga kommentarer när nån arbetskamrat passerar som du tog som ett bra exempel är bara ett sätt att hävda sig själv. Allting handlar om dålig självkänsla och kan man locka fram skratt hos andra genom att göra sig lustig över nån så har man vunnit nåt. Åtminstone för stunden.
Ditt inlägg tackar jag för, det är jätteviktigt och som du säger, väldigt utbrett men om det går att komma tillrätta med hänger på individerna, dvs oss.
Du har ju startat så jag hänger gärna på! Hatar vuxenmobbing lika mycket som allt annat slags förtryck bland människor.vänliga hälsningar
Ingemar

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:10
#46 Kommentar från Deppspret:
Vuxenmobbing ska ju självklart inte tolereras. Hårda tag och omplacera de som håller på (om vi pratar arbete). Mobbing är våld och våld är inte tillåtet i vårt land.
Men vad göra mer? Bra fråga!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:24
#47 Kommentar från Deppspret:
En personalkommité kanske som man kan gå till och som ser till att finnas NÄR problem uppstår. Det kan vara vanliga anställda som ingår i en grupp.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:26
#48 Kommentar från nimrod:
Thank god….att vi är olika och ser olika ut….tänk vad tråkigt annars?!
och ollika kulturer det är ju något spännande …jag menar öh..annars hade vi väl inte utvecklats. Tror i alla fall inte att speciellt män skulle ha svårare för människor med annan läggning som någon antyder här i
diskussionen…det finns bara olika män och olika kvinnor
Jag tror att det är så enkelt som att, är man schysst mot folk
oavsett om man håller med dom eller ej (med respekt deras val här i livet) så blir man schysst bemött tillbaks. Läggnig,näsor o nationer blir ju bara petitesser i det hela… när vi ska “kila vidare”..
Håller med Peter Pan i hans kommentar helt..
att mobba är något vi lär oss…antimobbkramar till er alla!

.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:27
#49 Kommentar från uno:
Häftigt!!!! Vilken debatt du fixat till arabdjävel!!! Var finns grunden till att någon mobbar? Svaret finns här - dålig självbild, behov att bekräfta sig genom att ge sig på någon annan, svagare. Förstärks av gruppkänlsa, dvs. vi mot dom, eller hellre vi mot DIG. Vad leder mobbing till - trollhare har svaret. Nada självförtroende, dålig självbild, skuldkänslor, offermentalitet och till sist värre ändå. Nånstans på vägen försvinner den naturliga ilskan mot förövarna och vänds inåt. Offerrollen och mobbarrollen är båda svåra att ta sig bort ifrån. Föär Mobbaren kan rollen bli den enda identitet som ger honom/henne bekräftelse och därmed mycket svår att avstå ifrån. den blir självklar, sätter sig i ryggmärgen och blir helt omedveten - många mobbare vet inte att de är mobbare. Den enda vapen mot mobbing som jag vet är empati. Helst kollektiv, delad med andra i gruppen, annars kan den empatiske bli mobbad i sin tur. Bara den som kan leva sig in i hur ett beteende kan tänkas tas emot av någon annan kan avstå från nedlåtande skämt, aldrig så “oskyldiga”. Hur får man empati - ungomar har inte mycket av den varan, de är så fyllda av jaget. Därför finns vanligt folkvett. Slut plats
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:43
#50 Kommentar från nimrod:
Vill bara tillägga,
-arabjävel,
toppenbra ämne och initiativ med anslags tavlan…jag tror att du kommer att beröra människor (som kanske börjar fundera…) kan bara sluta bra!Jag tar av mig hatten för dig!.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:46
#51 Kommentar från xett:
Den kvinnan visade stor mognad o tålamod …ng som din vän… har brist på!Mobbing är ng jag fördömmer i allra högsta grad!
Det skulle vara livstid på det!

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:49
#52 Kommentar från uno:
regler och “hyfss” måste ersätta de ungas naturliga brist på empati. Förälderarnas och andra vuxna ansvar är jättestort. Empati växer av livserfarenhet, av skönlitteraratur (mer av böcker än av film eftersom boken kräver att läsaren blir del av förloppet, själv skapar de bilder som i filmen kommer gratis) av samtal och möten med människor med andra erfarenheter än de egna, av resor (riktiga resor med närkontakt) och av livet själv. Men - kanske viktigast - alla människor har rätt att bli bekräftade, mobbare likaväl som mobbningsoffer. No man is an island!!! Må dina kameler vila vid färskt gräs i dadelpalmsdalarna!!!!
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:51
#53 Kommentar från Sirpa:
Hej igen!
Tusen tack för uppmuntran med lilla trippen,joo..så klart blir det ett glas vin ;-))
Jag har redan lämnat en liten kommentar ang. mobbningen :-)fast den var inte så bra..men tycker absolut att du ska sätta upp det på jobbet för finns så många jätte bra kommentarer.Ska bli spännande att få veta vilka reaktioner du får på jobbet!!
Sirpa.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 11:53
#54 Kommentar från nimrod:
Kanske så är vi för rädda när vi är yngre för att bli ett offer eller OFFRET…men när vi blir äldre så blir vi ju modigare….då bör vi ha lärt oss väl? alla har vi väl någongång känt oss värdelösa och små.
Det fina med att bli vuxen är ju friheten att kunna vara en själv.
Man är ju liksom inte fången i en speciell socialgrupp(grupper)som när man gick i grundskolan. Ja menar i vuxenvärlden så kryllar det ju av olika socialagrupper med olika acceptans. Man kan ju välja.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 12:13
#55 Kommentar från Vimsepära:
du vet…
om man är mobbad eller sårad på ett eller ett annat vis av andra visar men det aldrig…
man har en yta/ sida som andra ser och tror är du men en insida man aldrig visar upp förrän man kommer hem och bara du är där
hejhopp
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:07
#56 Kommentar från nimrod:
Är inte, att visa att man blir sårad just lösningen, För att bryta ett sådant mönster…?(och då menar jag inte att det skulle vara lätt på nått sätt)
Det är just ytan /masken som är problemet om du tar ner din mask så gör kanske någon annan det oxå. ?
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:43
#57 Kommentar från nimrod:
vill lägga till:
j g menar inte att någonting skulle vara enkelt med livet eller samröre med andramänniskor . Men oftast för min egen del så om jag ser att någon i min närhet skulle ta illa upp eller bli sårad av något jag sagt eller gjort så är jag alltid tacksam för chansen att kunna rätta till det.
Jag tror att flera känner så och då är det ju kanske inte så bra att gömma det.
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 14:58
#58 Kommentar från fläckfri tös:
mobbing- ett sätt att se sin egen tillhörighet?impneras av ditt sätt att skriva. det berör!

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 17:26
#59 Kommentar från jenny.s.:
Jag har lagt in ett par av mina inlägg som trackback hos dig, så jag har nog svarat på din utmaning;o)
Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 22 februari 2007, klockan 21:56

Nästa sida »