Annica Dahlström -medveten provokatör. Låt er inte luras, hon vet vad hon gör.

Någon mer än jag som misstänker att Dahlström gör allt för att fånga medias intresse med motiveringen att all publicitet är bra publicitet? Det verkar för mig orimligt att en välutbildad forskare på fullaste allvar skulle komma med påståenden i klass med ”kvinnor blir sämre på matematik ju större byst dom har”.

Jag är förvisso övertygad om att det på samtliga plan finns flera skillnader mellan män och kvinnor. Men jag tror även att dessa till stor det fortfarande formas av det samhälle vi lever i. Dock är det ju väldigt tabu med påståenden om att män skulle vara mer intelligenta än kvinnor. Det är just detta som Dahlström har utnyttjat för att få publicitet. Hon har inte brutit mot någon lag, utan mot några tabun.

Män och kvinnor har olika intelligens, men det har även män och män. Vi är alla individer med olika förutsättningar. Vad ska det tjäna till att sätta oss i fack? I dagens individualistiska samhälle där självförverkligande står högst på listan kan ingen forskare få en att leva på något annat sätt än det man själv önskar.

FREEEEDOOOOOOME!

Länk till artikel i DN.

Länk till en annan artikel i DN: ”Långt färre kvinnliga än manliga gener.”

Mer intressant om dahlström.

Nyckelord: män | kvinnor | annica | dahlström | intelligens

Trackback-URL: http://blogg.aftonbladet.se/track.php?art=286927

Överflyttade Kommentarer

http://trollhare.word…

‘, 0, ‘19 februari 2007, klockan 10:43′)); document.write(wrComment(2, 1031425, ‘http://blogg.aftonbladet.se/11216′, ‘hejhejhej@mail.com’, ‘1 arabjävel’,'Är vi inte helt fria att välja våra liv tycker du? På sätt och vis har du rätt. HELT fria är vi inte förren vi föds med alla tänkbara talanger och är ekonomiskt oberoende. Men medborgare av I-länderna är väldigt fria jämfört med bara 50 år sedan. Vilket till stor del just beror på att vi avskaffat en hel del fack. Därför antar jag att det är så tabu att försöka tydliggöra skillnader för att sätta fokus på köntillhörighet och inte personen bakom könet.’, 1, ‘19 februari 2007, klockan 11:00′)); document.write(wrComment(3, 1031815, ‘http://trollhare.wordpress.com’, ‘trollhare@hotmail.com’, ‘trollhare’,’http://www.bloggporta…

Är jag på bloggportalen.

Naturligtvis är allt relativt. Att leva i Sverige 2007 innebär en helt annan frihet än ex. för hundra år sedan eller i en del andra länder.

Och du har helt rätt i att det är ett tabu; frågan är om det inte är ett ganska relevant sådant ändå?’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 11:59′)); document.write(wrComment(4, 1031970, ‘http://blogg.aftonbladet.se/9329′, ‘albi3alaik@hotmail.com’, ‘öknens Dotter’,';) fick inget svar …bara nyfiken….’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 12:24′)); document.write(wrComment(5, 1033301, ‘http://blogg.aftonbladet.se/10029′, ‘cambioamore@hotmail.com’, ‘Kari’,'Ha! Nu ska kärringen bli uthängd även i AB,det har jag sett till. Tack för tipset. Har skrivit AB Debatt o tipsat om attdu tipsade mej om artikeln. Egentligen är jag en ganska snäll och lugn person.Men som hon skriver misstänker man ju att hon är förvirrad och blandar ihop forskningsresultat,önskade sådana. Hur hennes forskning går till och om hon blandar ihop forskning och politik,med utgångspunkt från politiken vet hon väl bara själv,hon är väl ensamforskare och vem kollar henne i så fall? . Ve och fasa! Ja, som man frågar får man svar. Forskning är långa studier,dubbelkollande av andras forskningsresultat,gamla OCH nya rön. Det är koll av utländska f-resultat,intervjuer,tester etc etc och en noggrann redogörelse av detta. Man skriver också varför man skriver sin forskningsrapport,vad somdriver en. Man kanske har en tes,men man kan inte forska för att bekräfta sina egna personliga subjektiva politiska eller andra intressen och värderingar. Det är inte seriös forskning,det är inte forskning ens. Hur fick hon sitt jobb tro? Genom bröstens storlek eller genom att sitta i knäet på KD-politikerna? Hon är härmed down-and-out./Kram o tack för tipset.’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 15:24′)); document.write(wrComment(6, 1033785, ‘http://blogg.aftonbladet.se/11216′, ‘hejhejhej@mail.com’, ‘1 arabjävel’,'Hon har tidigare publicerat löpsedelvänliga forskningsresultat. Jag tror helt enkelt vi har att göra med en mediakåt forskarinna. ‘, 1, ‘19 februari 2007, klockan 16:22′)); document.write(wrComment(7, 1033799, ‘http://blogg.aftonbladet.se/1847′, ‘065322047@adamomail.se’, ‘Helena P O’,'Det är skillnad på män och kvinnor…’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 16:26′)); document.write(wrComment(8, 1033869, ‘http://blogg.aftonbladet.se/1847′, ‘065322047@adamomail.se’, ‘Helena P O’,'Vi kan inte göra om människan. Vissa social ingenjörer gör tappra försök. Kvinnor borde ha mer att säga till om i samhället eftersom dom bär och föder barnen. Vi har olika intelligens – det har vi fått för att vi ska komplettera varandra. Och det ska inte ställas mot varandra… för övrigt anser jag att män ska ha mer betalt eftersom dom förväntas bjuda på mat och dricka när det ska bjudas ut. Det ska jag göra ett inlägg om endera dagen.’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 16:37′)); document.write(wrComment(9, 1035275, ‘http://kanalisera.blogspot.com/’, ‘kanalisera@gmail.com’, ‘kanalisera’,'Helena P O: Eller så kan man ju bara betala för sig själv helt enkelt, vare sig man lever ensam, med en man eller med en kvinna och vare sig man har snopp eller bröst. Det går ju alldeles strålande.

Men det var inte det jag tänkte skriva. Jag tänkte skriva: välrutet 1 arabjävel. Jag blir så less på att hela tiden tillhöra kvinnofacket och utifrån det tilldelas massa egenskaper och intressen som jag inte alls står för. Alla negrer har inte rytmen i blodet och alla kvinnor tycker inte om barn. Välkommen till 2007. Heja!’, 0, ‘19 februari 2007, klockan 20:22′)); document.write(wrComment(10, 1044841, ‘http://blogg.aftonbladet.se/11216′, ‘en_arabjavel@hotmail.com’, ‘1 arabjävel’,'Ja, folk måste verkligen börja tänka lite. Något behöver ju inte vara som det är bara för att det alltid har varit så. Utveckling, förändring gör livet lite rikare. Ha öppna sinnen, var mottagliga för nya synsätt. Vidga era vyer och njut av era liv. Kvinnan kan betala för mannen, eskimån kan dansa bättre än negern, amerikanen är den nya terroristen och korvgubben är den framtidens einstein. Kanske inte, men det finns inget som säger att det inte skulle kunna vara så. Made my point clear?’, 1, ‘21 februari 2007, klockan 13:02′)); document.write(wrComment(11, 1044861, ‘http://blogg.aftonbladet.se/9067′, ‘yaleish@gmail.com’, ‘Peter’,'Åjo, hon vet allt vad hon gör. Påhejjad av konspirationsteoretikerna och kvacksalvarna på denna sida

http://www.2000talets…‘, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:05′)); document.write(wrComment(12, 1044871, ‘http://trollhare.wordpress.com’, ‘trollhare@hotmail.com’, ‘trollhare’,'Helena P O: Det vore väldigt intressant att höra din åsikt om människor som varken är män eller kvinnor:

http://trollhare.word…‘, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:07′)); document.write(wrComment(13, 1044899, ‘http://blogg.aftonbladet.se/2452′, ‘fam-nyberg@telia.com’, ‘Blomsterflickan’,'Varför ska man analysera sönder allt för?
Forskning hit o dit till vilken nytta?….

;.)’, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:11′)); document.write(wrComment(14, 1044928, ‘http://blogg.aftonbladet.se/9067′, ‘yaleish@gmail.com’, ‘Peter’,'Blomsterflickan:

Det måste väl vara årets mest ogenomtänkta kommentar, om det inte är så att du skojjar :-/

Gissar att du inte lever i en grotta iklädd vargskinn eftersom du sitter och skriver på en dator..’, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:16′)); document.write(wrComment(15, 1044946, ‘http://blogg.aftonbladet.se/4633′, ‘nosterwise@gmail.com’, ‘Auberon’,'Håller med…Det som jag tycker är lite konstigt är att man ännu inom akademiska kretsar talar om könsskillnader, det är som om man hela tiden försöker hitta resultat som skulle bekräfta skillnaden fast det finns närmare 100 år av forskning som säger annorlunda.’, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:18′)); document.write(wrComment(16, 1044984, ‘http://trollhare.wordpress.com’, ‘trollhare@hotmail.com’, ‘trollhare’,'Njae, jag kan på sätt och vis förstå blomsterflickan, men vill uttrycka det på ett annat sätt: Hur kommer det sig att vissa saker lätt ses som större nyheter, viktigare, mer trovärdigt osv än andra? Nu syftar jag inte bara på media utan även på forskarvärlden. Vissa ämnen har högre status, och i synnerhet de där djurförsök ingår. Om naturvetenskapen hade samma låga status som ex. historia skulle det nog vara mycket lättare att reglera djurförsöken…’, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:24′)); document.write(wrComment(17, 1045042, ‘http://blogg.aftonbladet.se/9346′, ‘puckosmulan@yahoo.se’, ‘Puckosmulan’,'Varför triggar den här debatten så många människor? Varför är det så farligt att en människa säger att vi har egenskaper bundna till könet, starkare eller svagare?

Vad är det som är så provokativt i detta? Jag kan inte förstå det.

Läs gärna mina inlägg i saken
http://blogg.aftonbla…
http://blogg.aftonbla…‘, 0, ‘21 februari 2007, klockan 13:31′)); –>

#1 Kommentar från trollhare:
”Vad ska det tjäna till att sätta oss i fack?”

Det är ju just det som är problemet med hennes forskning: Att hon gör kön till den enda variabeln. Men jag tror inte att vi är helt fria att välja våra liv, om det är det du menar. F.ö. tycker jag din analys är väldigt intressant.

Jag har (naturligtvis) skrivit om det själv:

http://trollhare.word…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 10:43

#2 Kommentar från 1 arabjävel:
Är vi inte helt fria att välja våra liv tycker du? På sätt och vis har du rätt. HELT fria är vi inte förren vi föds med alla tänkbara talanger och är ekonomiskt oberoende. Men medborgare av I-länderna är väldigt fria jämfört med bara 50 år sedan. Vilket till stor del just beror på att vi avskaffat en hel del fack. Därför antar jag att det är så tabu att försöka tydliggöra skillnader för att sätta fokus på köntillhörighet och inte personen bakom könet.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 11:00

#3 Kommentar från trollhare:
http://www.bloggporta…

Är jag på bloggportalen.

Naturligtvis är allt relativt. Att leva i Sverige 2007 innebär en helt annan frihet än ex. för hundra år sedan eller i en del andra länder.

Och du har helt rätt i att det är ett tabu; frågan är om det inte är ett ganska relevant sådant ändå?

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 11:59

#4 Kommentar från öknens Dotter:
;) fick inget svar …bara nyfiken….

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 12:24

#5 Kommentar från Kari:
Ha! Nu ska kärringen bli uthängd även i AB,det har jag sett till. Tack för tipset. Har skrivit AB Debatt o tipsat om attdu tipsade mej om artikeln. Egentligen är jag en ganska snäll och lugn person.Men som hon skriver misstänker man ju att hon är förvirrad och blandar ihop forskningsresultat,önskade sådana. Hur hennes forskning går till och om hon blandar ihop forskning och politik,med utgångspunkt från politiken vet hon väl bara själv,hon är väl ensamforskare och vem kollar henne i så fall? . Ve och fasa! Ja, som man frågar får man svar. Forskning är långa studier,dubbelkollande av andras forskningsresultat,gamla OCH nya rön. Det är koll av utländska f-resultat,intervjuer,tester etc etc och en noggrann redogörelse av detta. Man skriver också varför man skriver sin forskningsrapport,vad somdriver en. Man kanske har en tes,men man kan inte forska för att bekräfta sina egna personliga subjektiva politiska eller andra intressen och värderingar. Det är inte seriös forskning,det är inte forskning ens. Hur fick hon sitt jobb tro? Genom bröstens storlek eller genom att sitta i knäet på KD-politikerna? Hon är härmed down-and-out./Kram o tack för tipset.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 15:24

#6 Kommentar från 1 arabjävel:
Hon har tidigare publicerat löpsedelvänliga forskningsresultat. Jag tror helt enkelt vi har att göra med en mediakåt forskarinna.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 16:22

#7 Kommentar från Helena P O:
Det är skillnad på män och kvinnor…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 16:26

#8 Kommentar från Helena P O:
Vi kan inte göra om människan. Vissa social ingenjörer gör tappra försök. Kvinnor borde ha mer att säga till om i samhället eftersom dom bär och föder barnen. Vi har olika intelligens – det har vi fått för att vi ska komplettera varandra. Och det ska inte ställas mot varandra… för övrigt anser jag att män ska ha mer betalt eftersom dom förväntas bjuda på mat och dricka när det ska bjudas ut. Det ska jag göra ett inlägg om endera dagen.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 16:37

#9 Kommentar från kanalisera:
Helena P O: Eller så kan man ju bara betala för sig själv helt enkelt, vare sig man lever ensam, med en man eller med en kvinna och vare sig man har snopp eller bröst. Det går ju alldeles strålande.

Men det var inte det jag tänkte skriva. Jag tänkte skriva: välrutet 1 arabjävel. Jag blir så less på att hela tiden tillhöra kvinnofacket och utifrån det tilldelas massa egenskaper och intressen som jag inte alls står för. Alla negrer har inte rytmen i blodet och alla kvinnor tycker inte om barn. Välkommen till 2007. Heja!

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 19 februari 2007, klockan 20:22

#10 Kommentar från 1 arabjävel:
Ja, folk måste verkligen börja tänka lite. Något behöver ju inte vara som det är bara för att det alltid har varit så. Utveckling, förändring gör livet lite rikare. Ha öppna sinnen, var mottagliga för nya synsätt. Vidga era vyer och njut av era liv. Kvinnan kan betala för mannen, eskimån kan dansa bättre än negern, amerikanen är den nya terroristen och korvgubben är den framtidens einstein. Kanske inte, men det finns inget som säger att det inte skulle kunna vara så. Made my point clear?

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:02

#11 Kommentar från Peter:
Åjo, hon vet allt vad hon gör. Påhejjad av konspirationsteoretikerna och kvacksalvarna på denna sida

http://www.2000talets…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:05

#12 Kommentar från trollhare:
Helena P O: Det vore väldigt intressant att höra din åsikt om människor som varken är män eller kvinnor:

http://trollhare.word…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:07

#13 Kommentar från Blomsterflickan:
Varför ska man analysera sönder allt för?
Forskning hit o dit till vilken nytta?….

;.)

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:11

#14 Kommentar från Peter:
Blomsterflickan:

Det måste väl vara årets mest ogenomtänkta kommentar, om det inte är så att du skojjar :-/

Gissar att du inte lever i en grotta iklädd vargskinn eftersom du sitter och skriver på en dator..

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:16

#15 Kommentar från Auberon:
Håller med…Det som jag tycker är lite konstigt är att man ännu inom akademiska kretsar talar om könsskillnader, det är som om man hela tiden försöker hitta resultat som skulle bekräfta skillnaden fast det finns närmare 100 år av forskning som säger annorlunda.

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:18

#16 Kommentar från trollhare:
Njae, jag kan på sätt och vis förstå blomsterflickan, men vill uttrycka det på ett annat sätt: Hur kommer det sig att vissa saker lätt ses som större nyheter, viktigare, mer trovärdigt osv än andra? Nu syftar jag inte bara på media utan även på forskarvärlden. Vissa ämnen har högre status, och i synnerhet de där djurförsök ingår. Om naturvetenskapen hade samma låga status som ex. historia skulle det nog vara mycket lättare att reglera djurförsöken…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:24

#17 Kommentar från Puckosmulan:
Varför triggar den här debatten så många människor? Varför är det så farligt att en människa säger att vi har egenskaper bundna till könet, starkare eller svagare?

Vad är det som är så provokativt i detta? Jag kan inte förstå det.

Läs gärna mina inlägg i saken
http://blogg.aftonbla…
http://blogg.aftonbla…

Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 21 februari 2007, klockan 13:31

0 Svar till “Annica Dahlström -medveten provokatör. Låt er inte luras, hon vet vad hon gör.”



  1. Inga kommentarer än

Lämna ett svar